štvrtok 7. augusta 2008

Úvodné slovo

Zdravím všetkých (pravdepodobne náhodných) čitateľov môjho blogu. Tento prvý príspevok by mal potenciálnym záujemcom o celý „projekt“ ilustrovať o čo vlastne ide a čoho sa budú týkať pravdepodobne všetky ďalšie príspevky . Nebudem sa veľmi rozpisovať, pretože by som musela písať o sebe a zdĺhavo o tom, ako som sa vlastne dopracovala do štádia, kedy píšem úvod na blog o amatérskej RPG hre. Túto dlhšiu verziu možno raz zverejním (memoáre a Nobelova cena za literatúru ma počkajú), no pre široké masy čitateľov je dôležité len toto:



Ahoj, som Veronika, študujem piaty ročník (vlastne druhý ročník magisterského stupňa) na Fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave a za tému svojej diplomovej práce som si zvolila vývoj počítačovej hry (konkrétne RPG), čo je vlastne dôvod, prečo vznikla myšlienka na založenie tohto blogu. Vzhľadom na to, že dnes je presne 7. augusta 2008 a diplomovky sa odovzdávajú niekedy... povedzme v apríli/máji, je možné, že sa čudujete prečo začínam s diplomovkou tak skoro. Dôvod je prostý – nie som programátorka a vlastne som ešte nikdy žiadnu počítačovú hru nevytvorila. Začala som preto v dostatočnom predstihu, aby som mala čas zmeniť si tému zoznámiť sa so všetkými aspektmi tvorby takéhoto produktu a v tom lepšom prípade aj zvládnuť všetky kreatívne úskalia včas a v pohode.



Stále však ostáva otázka prečo o tom vlastne píšem na blog. Ak mám byť úprimná, za tých pár týždňov, ktoré už venujem vývoju samotnej hry, som pre túto tvorivú činnosť získala veľké nadšenie a entuziazmus. Je úžasné ako málo dnes človek musí ovládať na to, aby vytvoril niečo na prvý pohľad také zložité. Na druhej strane som si nedávno robila súkromný výskum slovenskej amatérskej hernej scény a pravdupovediac som nenarazila ani na jednu amatérsku hru. Možno som len nehľadala na tých správnych miestach, ale myslím, že by blog o tom, ako ľahko sa dá stvoriť počítačová hra, mohol nadchnúť viacero ľudí s hlavou plnou nápadov a poskytnúť im základné informácie o tom, aké schopnosti a zručnosti musia mať ak chcú realizovať svoj vlastný herný projekt.



Ja sama sa primárne zaoberám počítačovou grafikou, ktorá je pre tvorbu počítačovej hry viacmenej nevyhnutná (teda aspoň pokiaľ vám záleží na originalite výsledného produktu, človek totiž stále môže siahnuť po „predpripravenej“ grafike). Tento blog bude teda sledovať moju cestu za spoznávaním tvorby grafických a príbehových prvkov potrebných na dokončenie aspoň priemerne dobrej RPG hry :) Toľko na úvod priatelia, nabudúce už hádam pribudnú aj prvé obrázky a screenshoty. Ak máte chuť vyjadriť sa, len smelo do toho!

10 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

super, budem to sledovat. pridavam si ta do bookmarkov. studoval som pocitacovu grafiku a som tak trochu aj programator :-) a mam rad RPGcky. puck.

Anonymný povedal(a)...

Ahoj,

aký engine používaš (alebo plánuješ použiť)?

Čo sa týka amatérskych herných projektov, je ich aj na Slovensku hodne, ja sám som napísal pred 4 rokmi seriál návodov na tvorbu hry pre BGE (Blender Game Engine). Momentálne sa podieľam na vývoji hry so športovou tematikou (olympiáda), ak budeš potrebovať pomoc, môžem poradiť...

Anonymný povedal(a)...

Držím palce a dúfam, že s vývojom hry nedopadneš ako ja (čo asi pochybujem, nakoľko to máš ako DP, takže základný motivačný prvok existuje :)

Dúfam, že najbližší článok trochu priblíži samotnú hru, nakoľko RPG je priveľmi všeobecný pojem :)

ivic@ povedal(a)...

vitaj uz aj tu na blogspote :)
odo mna ako laika pomoc pri tvorbe hry neocakavaj, ale drzat palce budem a sem-tam tu aj zabludim, tiez si pridam do bookmarkov... verim ze to bude pisane takym stylom aby aj nezasvateni do rpgciek pochopili, aspon zhruba :)

Viliam Búr povedal(a)...

Pochopil som to správne, že chceš teraz naprogramovať RPG, a diplomovka bude vlastne akýsi záznam ako si to robila? V lepšom prípade by sa z toho mohli poučiť ďalší autori.

Myslím, že najdôležitejšie bude vymyslieť si rozsah hry a použité nástroje. Lebo v nejakom hotovom engine sa to dá vyklikať za víkend; napísať od podlahy v C++ alebo v Jave by to asi trvalo omnoho dlhšie, ale bola by tam väčšia sloboda. Druhá najdôležitejšia vec bude stanoviť si, čo presne tam má byť, a nenechať sa odvliecť fantáziou k programovaniu nových vlastností, dokiaľ tie staré nie sú odladené.

Mimochodom, keď už si robila ten "súkromný výskum slovenskej amatérskej hernej scény", celkom by ma zaujímalo, čo všetko si našla.

Veronika povedal(a)...

Ahojte všetci, pokúsim sa odpovedať na vaše otázky v poradí v akom prišli :)

Ďakujem za ponuky na pomoc, ak by som sa niekedy niekde zasekla, tak vám dám vedieť :)

Čo sa týka enginu, tak to všetko objasním v ďalšom článku.

A odpoveď na Viliamovu otázku ohľadom diplomovky - áno, bude to v podstate záznam tvorby RPG, ale aj s významnou historicko-teoretickou časťou (už som o tejto téme skúpila asi všetky knihy na amazone :D ) a výsledný produkt = hra bude tiež súčasťou diplomovky, ale praktickou a hra bude poskytnutá škole.

No v podstate som nenašla žiadnu čisto amatérsku slovenskú hru, aj keď musím priznať, že môj výskum nebol veľmi hlboký. Jednoducho som googlila a googlila a keď som asi po dvoch hodinách na nič nenarazila, tak som to vzdala. Ak aj existujú nejaké amatérske hry, potom by som ich tvorcom navrhovala, aby dali o sebe vedieť, aby sa nejako spropagovali (čo je mimochodom vec, ktorú plánujem urobiť :))

Anonymný povedal(a)...

Viliam,

pre informácie o slovenských hrách stačí pozrieť na http://gamedev.nopdesign.sk/ - aj keď sa zdá, že stránka je v spiacom režime, sú tam linky na fóra o vývoji slovenských aj českých amatérskych hier...

Viliam Búr povedal(a)...

Skúsil som pohľadať, a zdá sa mi, že na Slovensku dnes robí hry Cauldron, a inak už nič nádejné nevidím; niekoľko projektov, kde je pár nadšených úvodných slov a potom rok alebo dva ticho. Škoda.

Prekvapuje ma to, mám totiž pocit, že tvorba hier nie je až taká ťažká, pokiaľ si človek nedá premrštené ciele. Napríklad v školskej súťaži "Špongia" majú žiaci na naprogramovanie (malej) hry jeden týždeň, a napriek tomu niečo vyrobia. Prečo to potom iné tímy nezvládnu (vo väčšom rozsahu) za rok alebo za päť rokov?
http://www.smnd.sk/main/o-skole/spongia-2006/

Mal som príležitosť pozerať do zákulisia vývoja troch väčších hier: jedna skrachovala, jedna vytrvalo napreduje slimačím tempom, jedna je úspešne dokončená (žiaľ posledné dve nie sú slovenské). Zdá sa mi, že najčastejšie chyby sú tieto:

1) Chýba jasná technická vízia - autori napísali 20 normostrán stereotypného fantasy príbehu a namaľovali plagáty 4 postavičiek, ale netušia, ako má vyzerať ovládanie hry, a čakajú, že jedného dňa sa k ich tímu pridá posledný člen, programátor, ktorý nakóduje totálne nadupaný engine. Zo záhadných dôvodov sa na túto najťažšiu a najmenej zábavnú časť projektu žiaden dobrovoľník nehlási.

2) Megalomanský projekt a precenenie schopností tímu - zíde sa parta ľudí, ktorí zatiaľ spolu nevyrobili ani pexeso, a hneď si naplánujú real-time 3D hru, kde bude 200 postavičiek, 500 kúziel, mapa 5 kontinentov so 100 mestami, umelá inteligencia, automaticky generované questy, a možnosť konaním hrdinov ovplyvňovať vývoj sveta. Po roku majú naeditovaných päť 3D postavičiek po 10000 polygonov, a programátor plače, že to dnešný hardware nestíha renderovať; vývoj sa z technických príčin odkladá na neurčito.

Rozumný postup je podľa mňa urobiť si malú jasnú špecifikáciu, s tým, že zázraky sa odkladajú až do verzie 2.0. Prípadne si najprv vyskúšať tímovú prácu na menšom projekte, aby sme spoznali vlastné schopnosti a slabiny. A táto rada platí desaťnásobne pre ľudí, ktorí ešte len hľadajú na webe radu, v akom jazyku sa začať učiť programovať, aby mohli robiť hry.

Veronika povedal(a)...

Viliam súhlasím :)

Pozn. autorky: aj ja si zázraky odkladám do verzie 2.0 :D Zatiaľ mi ako dosť zázrak príde, že som sa naučila pixel art ^^

Ľubomír Brindza povedal(a)...

Tak, ako to nakoniec dopadlo?